Stedet hvor jeg deler mine køkken-kreationer og de tanker der ligger bag.



onsdag den 27. januar 2010

Køkkenhave-visdom ;-)

Køkkenhaven sidste forår


Sidste sommer var det første år, vi for alvor satsede på at være selvforsynende med grøntsager. Det er et år siden nu, at vi begyndte at planlægge hvad og hvor meget vi skulle dyrke. Og nu starter vi så forfra, med en hel del nyttige erfaringer.

Så bare for sjov, har jeg lavet en top 5 liste over ting man IKKE skal gøre, når man anlægger en køkkenhave:



  1. Lægge kartofler i nypløjet brakmark. De bliver små og misdannede og senegræs kan faktisk gro igennem kartofler og ødelægge dem.


  2. Satse på at være selvforsynende med vandmeloner. Uanset hvad man gør, kan man bare ikke holde tempraturen i drivhuset stabil nok.


  3. "Glemme" at luge sit nyanlagte jordbærbed i den nypløjede brakmark i to måneder. Så skal det nemlig luges med først en buskrydder og så med handsker på, for at undgå brændenælder og tidsler.


  4. Plante græskar- og majsplanter ud før risikoen for nattefrost er helt overstået.


  5. Plante 5 rækker spinat samtidig, med mindre man er rigtig, rigtig glad for spinat!

Og en top 5 liste over ting, der rent faktisk lykkedes:



  1. De tidlige kartofler, som blev lagt i et godt gennemgravet bed. Mmmmh, vi frådsede i nye kartofler allerede fra starten af juni.

  2. Frilandstomater og -agurker. De havde det dejligt lunt op ad den vestvendte terrassemur.


  3. Æbler! Vi kan ikke tage hele æren for det, for det er den foregående ejer, der har plantet træerne, men nøøøj, hvor har det været et godt år! Og det skyldes nok delvist, at jeg har en mand, der ved hvordan man beskærer gamle æbletræer.


  4. Julemiddagen: Anden, kartoflerne, kirsebærsaucen og rødkålen var fra egen avl. Og det smagte alt sammen dejligt! Og det var SÅ fedt at vide, præcis hvad det var vi puttede i munden, den aften. Men jeg ønsker mig et kirsebærtræ med store, søde kirsebær på. For de vilde kirsebær var godt nok små og det tog irriterende lang tid at udstene dem

  5. Hindbær. Vi har stadig 15 glas hindbærmarmelade tilbage. Måske bliver jeg nødt til at bage en masse hindbærroulader en dag, så vi kan nå at bruge det hele. Eller koge hindbærsirup. Eller bare lave en masse pandekager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar