Stedet hvor jeg deler mine køkken-kreationer og de tanker der ligger bag.



søndag den 24. januar 2010

En kylling - Tre aftensmåltider

Hvis man strækker en kylling over tre dage virker det pudselig ikke så vildt at betale de der ca. 120-150 kr. for en god økologisk kylling. Men jeg bruger nu vores egne monster-kyllinger. De er af racen Plymouth Rock. De er dumme som... ja, jeg ved det næsten ikke, men de laver ikke rigtig andet end at stå og glo, æde og vokse. Det er egentlig ret skræmmende, at man kan indavle et dyr så meget. Især når man sammenligner med vores andre høns, der opfører sig meget mere hønse-agtigt, skraber i jorden, jager insekter (og mus!), tager støvbad og flyver i flæsket på kattekillinger der kommer for tæt på deres mad.



Nå! Tilbage til "En kylling - Tre måltider"
I dag kogte jeg en af monsterkyllingerne, der vejer ca. 2 kg. Jeg kogte den i den store suppegryde, så der blev rigeligt med dejlig kyllingefond til de næste dage.


Jeg startede med at ordne nogle grøntsager. Jeg brugte tre pastinakker, et bundt bladselleri, 6 gulerødder, to små løg, 5 fed hvidløg, fire porrer og en dusk persille. Hvis jeg havde haft et knoldselleri og et par laurbærblade, så havde det været helt perfekt.



I med kyllingen, vand på så det dækkede, på med låget og så simrede det på komfuret i ca. 4 timer.



Kyllingen blev fisket op. Den gik lidt i stykker, men bryst og lår kom op i hel tilstand, og det var det vigtigste.



Tilbage var en lækker kyllingesuppe, som blev sigtet over i en mindre gryde.



Grøntsagerne fra suppen kom i blenderen sammen med lidt af den sigtede suppe. Det blev blendet til en mos, som blev rørt op med ca. halvdelen af den klare suppe.

Jeg brugte ca. 4 dl. af denne blendede grøntsagssuppe til at lave sovs af i dag. Resten gemmer jeg til i morgen, hvor jeg koger nogle friske grøntsager i suppen, flødelegerer den og serverer den med enten lidt af kyllingens brystkød, eller måske med bacontern. Den klare suppe gemmer jeg til i overmorgen, hvor jeg bruger den til at lave høns i asparges, sammen med kyllingens brystkød.

I dag spiste vi kyllingens lår som klassisk grydestegt kylling med sovs og agurkesalat. Næsten da! Mine børn er ikke vilde med kogte kartofler, så der var ris til i stedet for. Tallerkenen ser måske lidt grøntfattig ud, men alle de grøntsager, der var i kyllingesuppen er jo camoufleret i sovsen, så mon ikke det går an.


Jeg vender tilbage med opskriften på de næste dages kyllingeretter senere på ugen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar