Stedet hvor jeg deler mine køkken-kreationer og de tanker der ligger bag.



søndag den 28. februar 2010

oksegrydesteg m. rodfrugtmos



Dagens ret er oksegrydesteg.

Jeg køber en billig udskæring, bruner den med salt og peber og lader den simre i et par timer eller mere med løg, hvidløg, en enkelt gulerod og noget timian og persille. Hvis eller ikke vores porrer var frosset fast i jorden ville jeg også putte et par af dem i.

Når stegen er mør og hele huset dufter tager jeg den op og lader den hvile. Så tager jeg de udkogte grøntsager og krydderurter op med en hulske og lader fonden koge ind med en halv spsk. balsamico. Jeg smager den til med fløde, salt og peber.


Vi spiser som regel oksestegen med rodfrugtmos til: en grydefuld af pastinakker, persillerødder, gulerødder, jordskogger, en enkelt rødbede og et par kartofler skæres i stykker og koges i USALTET!!! vand til de er møre. Kogevandet hældes over i en skål og rodfrugterne dampes lidt. Så moses de med et piskeris, sammen med de udkogte urter, løg og hvidløg fra stegen. Der tilsættes en ordentlig klat smør og lidt af kogevandet, indtil konsistensen er som man vil have den og smages til med salt og lidt muskatnød.

Og så har man en ret, der ser meget grøntfattig ud på tallerkenen, men indeholder en masse godt ( og en hel del fedt ;-) ). Hvis man synes at grønt er godt for øjnene, kan man jo altid servere en gang dampede bønner til.

Dagen efter laver jeg rodfrugtmuffins af resterne af mosen. Og så varmer jeg resten af stegen og saucen og serverer det hele med letdampet broccoli, der er vendt på en pande med lidt hvidløg og citronskal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar