Stedet hvor jeg deler mine køkken-kreationer og de tanker der ligger bag.



onsdag den 24. februar 2010

Kæmpepandekage med flødeostefyld

Børnevenlig aftensmad:

Uhm! Jeg smagte denne her pandekage for et par uger siden og fik opskriften. Jeg har eksperimenteret lidt, så der er lidt mere grønt og dejen er lidt grovere, i forhold til den oprindelige opskrift. Jeg har prøvet at lave den både med og uden skinke. Hvis man laver den i vegetar-varianten, så kan man tilsætte en revet kartoffel og putte dobbelt portion porre i, for at få fyld nok.


Dej: 75 g hvedemel, 50 g rug- eller grahamsmel, 1 tsk. salt, 5 dl mælk, 4 æg.


Ingredienserne piskes og hældes i en bradepande med bagepapir. Bages ved 200 grader i ca. 25 min.


Fyld: 2 porrer (skåret i små stykker), 1-2 stk. rød peber (skåret i små stykker) og evt 1 pk. skinke strimler svitses i en pande. 1 pk. pikant ost vendes i til sidst.
Pandekagen tages ud af ovnen og skal køle lidt af. Fyldet fordeles på pandekagen og den rulles sammen. Dette gøres lettest, når den er lidt lun.


Den skal varmes i ca. 15 min. før servering, evt. med revet ost ovenpå.

Jeg serverede pandekagen til aftensmad sammen med en salat af gulerødder. Og resterne næste dag til frokost med gnavegrønt: tomater, agurker og gulerødder i strimler.


Jeg tror, at jeg vil prøve at lave den med laks i, en dag jeg lige står med et par stykker røget laks jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar