Stedet hvor jeg deler mine køkken-kreationer og de tanker der ligger bag.



søndag den 7. februar 2010

Fantastisk lækkert brød,bagt i römertopf



Sidste weekend smagte jeg et rigtig lækkert brød, nemlig dette her.


Nu har jeg selv leget lidt med det og bagt et rigtig, rigtig lækkert brød. Jeg brugte 1/3 stenkværnsmalet fuldkornshvede og 2/3 italiensk tipo 00 mel. Jeg ændrede også lidt på hævetiderne.


Min opskrift lyder sådan her:


200 g. fuldkornshvedemel

425 g. tipo 00 hvedemel

5 dl. vand

1/4 pakke gær (12,5 gram)

3 tsk. salt


Det hele æltes hurtigt sammen med en håndmikser med dejkroge. Dejen hæver ved stuetemperatur i ca. 6 timer. Herefter hældes dejen ud på et melet bord og foldes sammen tre-fire gange. Dejen hæver videre i ca. 2 timer.

Römertopfen (med låg) gennemvædes med vand og stilles i ovnen, som varmes op til 250 grader. Dejen hældes i den varme form og låget sættes på. Brødet bages i ca. 30 minutter v. 250 grader med låg. Lået tages af og brødet bages færdigt v. 230 grader uden låg i ca. 10 minutter, afhængigt af, hvor mørkt man vil have det.


I næste weekend vil jeg eksperimentere lidt med at lave et brød med biga (fordej) og bage det efter samme metode. Bagningen giver en virkelig god krumme, men jeg synes at det ville være rigtig lækkert med er brød helt uden gær. Og brød med biga har en syrlighed, som ikke er gæret og som jeg synes er virkelig lækker.

5 kommentarer:

  1. Jeg er også stor fan at bagning i Römertopf, synes det bliver meget mere smagfuldt :-)

    SvarSlet
  2. Hej.

    Jeg har netop forsøgt mig med din opskrift i en Römertopf, men mit brød brændte lidt på i bunden og på den ene side. Jeg brugte varmluftsovn, og det blev brændt på den side, der vendte ind mod varmluft-propellen. Jeg vil høre dig, om du anvender varmluftsovn, eller om du har en ide til, hvorfor mit brød mon brænder på?

    Vh Michael

    SvarSlet
  3. Det er helt klart fordi du bruger varmluft. Jeg bruger altid almindelig ovn, når jeg bager. Synes ikke det bliver nær så lækkert med varmluft - lidt "tørt" i det. Desuden stiger temperaturen omkring 10-20 grader, når du anvender varmluft ift. alm. ovn, så det skal man også tage højde for, hvis man vil bruge varmluft til bagning.

    SvarSlet
  4. Ifølge den oprindelige opskrift, som denne stammer fra, skal brødet bages med varmluft. Så jeg tror ikke, at det er derfor, at det brænder på. Jeg har endnu ikke selv bagt det, men skal prøve kræfter med det i næste weekend. Nu er det et stykke tid siden du har skrevet, er du blevet klogere i mellem tiden? :) Jeg er nemlig bange for at mit brød også brænder på.

    SvarSlet
  5. Hej allle sammen !!

    Har lavet brødet fra kvalimad flere gange , og mit er os brændt på i bunden i Römertopf... Vi har lige været i Italien her til sommer og købt tipo 00 mel super billigt 2.5 kr pr kilo .. så det brugte jeg til en ½ gang... og til lille Römertopf ... og denne gang kom jeg en lille håndfuld mel i bunden af den varme Römertopf , og det virker super... Så nu skal der laves stor omgang igen ..... Venlig hilsen Butcher!!!

    SvarSlet