Stedet hvor jeg deler mine køkken-kreationer og de tanker der ligger bag.



fredag den 5. marts 2010

Gulerodsmuffins

Jeg er en lusket mor! Jeg gemmer fuldkorn og fibre rundt omkring. I aften har jeg bagt gulerodsmuffins. De er bestemt ikke sunde, men de er nogenlunde fiberrige. De har en ret tung og saftig konsistens, men de har en sprød, nærmest karamelliseret overflade, som gør dem ekstra lækre. Hvis ikke jeg var løbet tør for flormelis ville jeg måske have puttet noget appelsinglasur på, men jeg er næsten glad for at jeg lod være.

Opskrift:
50 gram smør (smeltet)
2 dl. sukker
4 æg
4 dl. fintrevet gulerod
en god, stor håndfuld müsli
0,5 dl. rugmel
2 dl. hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. kanel
revet skal og saft af en appelsin + en citron

Sukker og æg piskes. De tørre ingredienser blandes og røres i. Smeltet smør røres i. Gulerod, appelsin og citron røres i. Dejen skal være ret våd. Den fordeles i 12 muffinsforme og bages ved 200 grader i ca. 15-20 minutter afhængigt af ovnen.
Jeg serverede dem for ungerne med skiver af appelsin og mango, som alternativ til fredagaftens-slikskålen. Der var bestemt ingen klager over at få kage og frugt i stedet for chokolade og popcorn.

2 kommentarer:

  1. Henriette Kloster7. marts 2010 kl. 01.17

    De lyder til at være lækre, Astrid - de skal bestemt prøves..!

    Hilsen Henriette

    SvarSlet
  2. Tak for kigget på din side. Den giver nogle gode ideer. For mit vedkommende løber ugen fra søndag til søndag. Madplanen jeg har -laver jeg i grove træk for 9 uger ad gangen. Det kører sådan lidt i ring. Hver fredag finpudser jeg (der er jo dage hvor man måske ikke er hjemme, ungerne til kamp eller andet) og lørdag handler jeg. Min ambition er at have en komplet årsplan i grove træk - tilpasset årstiderne. Lørdag aften planlægger jeg aldrig, der er næsten altid et eller andet på beding eller man har misset et måltid i løbet af ugen jeg så bruger der.... MVH Anette

    SvarSlet